zaterdag 27 juli 2013

Hoe maak je mooie foto's?

cam | via Tumblr

Bron

Foto's maken, ik hou er van! Ik vind het altijd heerlijk om lekker in de weer te gaan met mijn fotocamera en de hele middag door foto's te schieten. Vooral in de zomer en op vakantie ben ik er gek op, en loop ik regelmatig met mijn camera rond om gewoon wat mooie foto's te maken.
Maar ja, hoe maak je nou die mooie foto's? Hoe zorg je er nou voor dat het beeld in real life nou ook zo over komt op de camera? 
In dit artikel geef ik je mijn tips en vertel ik wat over mijn trucs.


Als eerst is het natuurlijk belangrijk wat voor camera je hebt, of het nou een digitale compact camera is of een spiegelreflex, zorg dat je de functies een beetje kent en weet er mee te spelen. Zo kan je bijvoorbeeld al hele andere foto's maken met meer licht, flitser, zoom en ga zo maar door. Lees die handleiding door en ga er mee aan de slag!
Zorg dat je de licht bron altijd achter je hebt als je fotografeert  zo komt het licht op je onderwerp en heb je niet zo snel last van schaduwen.

Daarna moet je natuurlijk goeie belichting hebben, want zonder goed licht is het onmogelijk om een mooi foto te maken. Als je een camera hebt waar je het diafragma en de sluitertijd kan aanpassen is dat natuurlijk mooi, dan kan je je daar wat meer in verdiepen. Zelf vind ik het nog steeds super lastig, maar ik ben er wel vaak mee bezig. Daarover is ontzettend veel te vinden op Google.


Oke, je hebt je camera, je hebt goed licht, en dan is de compositie, of eigenlijk de hoek van waar je de foto maakt heel belangrijk. Hoe is het onderwerp in beeld? Wil je het in het midden hebben of juist wat meer aan de zijkant? Of wil je een landschap fotograferen? 
Zorg ook dat je van te voren goed scherp stelt, en bekijk, als dat mogelijk is of je de achtergrond vaag wilt maken of niet.

Speel met verschillende plekken, posities en andere dingen, om zo een wat meer unieke foto te krijgen. Zulke foto's zijn vaak zo veel leuker dan die recht toe recht aan foto's!


Dit zijn een paar foto's die ik zelf heb gemaakt, in ik vind ze redelijk goed gelukt! Om een voorbeeld te geven, niet alles in je foto moet perse scherp te zijn, dat zie je bijvoorbeeld hier boven. Je ziet dat de donkere hond helemaal scherp is, en mijn eigen hondje, die daar voor licht, wat minder scherp is. Ik vond het wel een leuk effect geven!
Zo zie je maar weer, hoe meer je probeert, hoe vaker je achter leuke trucjes komt om een mooie foto te maken!


Deze foto vind ik ook nog steeds mooi. Deze heb ik vorig jaar op de boot in Italiƫ gemaakt, en de zon ging toen net een beetje onder. Ik vond de bergen zo mooi! Op de voorgrond zie je dat de zon al achter de bergen aan de andere kant is, en daarom is die kant donker maar wel scherp. De bergen er achter liggen verder en hoger, zodat de zon daar nog wel op schijnt. Die zijn wat vaker en ook veel lichter. Zo maak je een onwijs duidelijk diepte verschil, en dat vind ik echt heel mooi aan deze foto.

Ik zou zeggen, pak je camera, en ga de tuin in of ga lekker op stap! Ik weet zeker dat iedereen na een beetje oefening ontzettend mooie foto's kan maken, succes en have fun!
Fotografeer jij wel eens?

Photobucket

You might also like