donderdag 19 februari 2015

5 Top tips voor presenteren



Presenteren, voor de één nog big deal, voor de ander een werkelijk disaster. Toch is het maar lastig om het presenteren volledig te vermijden. Op school, je werk, of zelfs in je vrienden/familie groep.
Voor mijn opleiding moet ik best vaak presenteren, en ik merk dat ik er een stuk losser en relaxter in ben geworden. Op de middelbare school was dat wel anders, ik stond dood nerveus voor de klas en was maar al te blij als ik er van af was.
Daarom heb ik wat tips voor mensen die wel wat tips kunnen gebruiken met presenteren.


Bereid je voor.
Men zegt niet voor niks voorbereiding is het halve werk. Oefen in de spiegel, weet je kritiek puntjes en het belangrijkste, weet waar je het over hebt.
Zelf ben ik niet iemand die een heel script in mijn hoofd gaat leren. Wat er dan gebeurd is dat je je vast houd aan alleen die tekst en die zinnen. Stel je vergeet dus een zin, dan ben je heel je tekst kwijt. Bovendien ben je dan niet gefocust op wat je gaat vertellen, maar hoe je iets verteld.
Weet dus veel over je onderwerp. Ken de informatie. Zolang jij de informatie goed weet kun je dit makkelijk overbrengen aan je publiek. En dat zonder je aan een opgelezen verhaaltje te houden. Uiteraard zijn steekwoorden wel handig als je een flinke tekst hebt of je aan een bepaalde opbouw moet houden.

Hoe vaker je het doet hoe makkelijker en gewoner het wordt. Ik weet nog dat ik op de middelbare ontzettend nerveus was, maar dat kwam eigenlijk omdat wij maar 2 presentaties in het jaar hadden. Persoonlijk vind ik dit echt heel slecht, want ik heb gemerkt dat als je dit vaker doet, je er steeds beter in wordt! Het lijkt misschien chill om weinig te hoeven presenteren, maar ik ben van mening dat het ontzettend belangrijk is om je angsten onder ogen te komen. Face your fears and you will be stronger!

Wees enthousiast.
Het is de bedoeling dat je publiek enthousiast wordt van je. Vaak wil je dat je publiek je blijft herinneren.
Als jij heel verlegen en stilletjes staat te presenteren spring je er niet uit. Als jij chagrijnig voor je publiek staat zullen mensen je je misschien wel herinneren, maar op een negatieve manier. Op die manier koppelen ze die negativiteit aan jou en je onderwerp.
Sta jij met veel enthousiasme en bovenal met een lach te presenteren dan zullen mensen je zeker herinneren, op een positieve manier. Vooral met producten verkopen is dit erg belangrijk, maar eigenlijk een belangrijk punt van alle presentaties.

Wil je je presentatie helemaal niet laten vergeten, betrek je publiek er bij! Stel vragen aan je publiek, laat tussendoor vragen stellen en zorg dat je duidelijk je informatie overbrengt. Misschien lijkt het in het begin eng, maar kijk vooral mensen aan. Mensen zullen dat erg waarderen en echt merken dat je het tegen hen hebt. Je hoeft zeker niet lang iemand in de ogen aan te kijken, maar af en toe een blik werpen is geen probleem.

Durf adem te halen.
Praat rustig en vergeet je pauzes niet. Het doel van je presentatie is informatie over te brengen en het zou fijn zijn als dit blijft hangen. Snel praten is niet erg handig in dit geval, mensen volgen je niet en vergeten meteen wat er is gezegd. Langzaam praten met af en toe een ademhaling is niet alleen fijner om naar te luisteren, ook de informatie blijft veel beter hangen. Tip: Als je belangrijke info deelt of overtuigend wilt over komen, houd dan een pauze, zeg een pakkende zin en houd dan weer een pauze. Laat de zin even doordringen in je publiek.
Het lijkt misschien heel raar en het voelt waarschijnlijk alsof je een uur lang aan het presenteren, maar geloof me, je publiek zal je dankbaar zijn.

Relax en neem jezelf serieus.
Het lijkt misschien spannend in het begin, maar uit eindelijk wordt je er losser in. Ook dit heeft te maken met ervaring en herhaling, maar je zal merken dat als je relaxed staat maar vooral je zelf serieus neemt, je publiek dat ook zal doen.
Presentaties kunnen natuurlijk ontzettend verschillen, maar houd in je gedachten, het is maar een presentatie! Het is menselijk om zenuwachtig te zijn en waarschijnlijk zullen de meeste mensen dit herkennen en helemaal niet erg vinden. Het is normaal om foutjes te maken en schiet daarom niet meteen in de lach als je een klein foutje maakt. Herstel je zelf, haal adem en hervat je tekst. Op die manier kom je veel serieuzer over.

Denk aan je houding!
Je staat voor een publiek, dat is niet voor niets! Maak er gebruik van en laat met je lichaamshouding en gebaren zien dat je zeker bent. Wiebel niet van het ene been op het andere been, friemel niet aan je kleding en houd je handen langs je. Houd ze niet over elkaar en niet in je zakken, dit staat ongeïnteresseerd. Het voelt misschien niet natuurlijk om ze naast je lichaam te houden, maar ook hier in ga je wennen.
Heb je een Powerpoint? Gebruik deze om dingen aan te wijzen zodat je wat te doen hebt met je handen. Ook kun je gebruik maken van handgebaren. Zorg alleen wel dat je dit niet te veel doet, dit kan soms vervelend zijn voor je publiek.


En dit waren mijn top 5 tips!
Dit zijn voor mij de meest belangrijke punten om aan te denken bij het geven van een prestentatie. Of dit nou voor de klas is, voor collega's of misschien wel voor je baas, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.

Heel veel succes met deze tips!

You might also like