woensdag 25 februari 2015

5 dingen die ik graag geleerd had op het voorgezet onderwijs




Op het VMBO heb ik veel geleerd, heus. Maar toch zijn er altijd dingen waar ik achteraf spijt van heb dat ik ze nooit heb geleerd. Persoonlijk ben ik het niet eens met de algemene school methodes. Niet van de basisschool, maar al helemaal niet van het voortgezet onderwijs.
Vandaag vond ik het wel eens tijd om eens mijn mening te laten horen over dit onderwerp. En uiteraard hoor ik ook graag die van jullie!
Ik ben het niet eens met de meeste school methodes. Waarom? Op de meeste scholen leer je eigenlijk alleen maar theorie. Praktijk? Oh nee ho maar!
Zelf weet ik nog goed dat ik Duits en Frans had op school. De eerste paar maanden werden er woordjes gestampt, teksten gelezen en ontzettend veel getoetst. En toen de laatste maand kregen we ineens te horen dat ze gingen toetsen op uitspraak. Iets wat wij nog nooit eerder hebben geleerd. Al die maanden leer je hoe je teksten schrijft en leest, maar je zou nooit weten hoe je het uitspreekt.
Maar zeg nou eerlijk, als jij Duits, Frans of welke taal dan ook gebruikt in de echte wereld, maak je eerder gebruik van spreken, of ligt dat nou aan mij?

Nog een voorbeeld. Bij mij op school kregen we het vak techniek. Een vak waar je meer leert over materialen en hoe dingen in elkaar zitten. Ontzettend leerzaam, leek mij dat.
Maar daar kwam ik later op terug. We leerden namelijk hoe we een tafeltennis badje in elkaar konden zetten, een rijdende doos maakten en sloegen wat spijkers in een figuurtje in een blokje hout.
Dit, terwijl ik bijvoorbeeld nog geen idee heb hoe je een band plakt, een muur behangt of een lamp ophangt. (Bij wijze van)
De methodes op vele scholen zijn te gericht op theorie, hoge cijfers halen etc, maar vervolgens heb je er geen ene reet aan. Wanneer gaan we nou eens dingen leren waar we ECHT wat aan hebben?

Kinderen die spieken doen dat omdat het belangrijker is dat de leerlingen hoge cijfers halen dan dat ze daadwerkelijk wat leren.
Denk daar maar eens over na.
  • Communicatie, in de breedste zin
Hoe je leert communiceren met mensen, verschillende mensen etc. Lichaamstaal, wat is dat nou eigenlijk? Hoe merk je op dat je mensen op een andere manier moet benaderen?
  • Dagelijkse klusjes
Wat ik al eerder vertelde, zoiets als techniek. Een muur verven, een kast in elkaar zetten of koken. Ik zeg maar wat voorbeelden. Misschien zou je denken dat dit aan de opvoeding van ouders ligt. Maar denk eens na, zijn er echt mensen die hier tegenwoordig nog tijd voor hebben? De meeste kinderen zijn blij als ze nog wat vrije tijd over hebben met hun ouders als ze terug komen van werk.
  • Hoe onze maatschappij nou werkelijk in elkaar zit
Ik had één keer per week 50 minuten les in maatschappijleer. Dit vond ik persoonlijk echt een ontzettend belangrijk en interessant vak. Je leert over van alles, hoe de politiek in elkaar zit, wat bepaalde straffen zijn en hoeveel culturen hier eigenlijk in Nederland zijn. Het leuke van dit vak was onze docent, die een heel eigen mening had en heel enthousiast zijn lessen gaf. Er zouden meer docenten zoals hem moeten zijn.
  • Financien
We leren natuurlijk wel een deel economie, maar ik vind ook dit weer heel oppervlakkig en theoretisch. Wat we daadwerkelijk nodig hebben om je financiën goed in de gaten te houden moeten we allemaal ons zelf aanleren. 
  • Respect, waarden en normen
Dit vind ik misschien nog wel het belangrijkste punt. Het is een deel van je opvoeding, maar ik weet zeker dat dit ook gegeven kan worden op het voortgezet onderwijs. 
Ik leerde dit een paar keer per jaar op de basisschool, en ik merk dat dit echt helpt bij veel kinderen. Mensen krijgen respect voor elkaar en dat vind ik een van de belangrijkste dingen.


En ja, dit waren mijn punten die ik graag geleerd had op het voortgezet onderwijs. Heb jij dit soort dingen ook wel willen leren of vind je het eigenlijk wel goed zo? Let me know, ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

You might also like