vrijdag 18 juli 2014

Het eerste artikel vanuit Italië


Daar zit ik dan weer. In de warmte (wel in de schaduw) een artikel te tikken in Italië.
We zitten er net weer een dag en het voelt alsof ik nooit weg ben geweest. Zo vertrouwd, je kent alle mensen, je kent alle plekken, je kent de gewoontes. Alles is zo vanzelfsprekend, de supermarkt ken ik uit mijn hoofd, de straatjes in het dorp zijn uit pure logica opgebouwd, en ga zo maar door.



Vooral dit jaar besef ik me dat ik hier al mijn hele leven kom, en dat dat nooit verveelt heeft tot nu toe. Ik vind het juist lekker als ik alles al weet, en dat ik weet wat ik kan verwachten. Heerlijk juist.
Maar dat is ook hoe ik ben opgevoed. Ik weet niet beter.
Anderen zijn anders opgevoed en zouden dit misschien niet kunnen, en vinden ze het al snel  “saai”. Daarentegen ben ik juist blij dat ik überhaupt op vakantie kan, ik weet dat er namelijk genoeg mensen zijn dit niet kunnen.

Toen ik gisteren over het pad op de camping liep besefte ik me dat ik hier 10 jaar geleden ook liep. Als klein meisje, van 6 jaar. Spelend met barbiepoppen, tekeningen maken van van alles en nog wat, en ik kende alle andere kinderen van de camping maar al te goed.
Nu, 10 jaar later dus, zijn die zelfde “kinderen” op gegroeid net zoals ik, en komen we bijna allemaal nog steeds mee met onze ouders.
Dat vind ik toch bijzonder, en ontzettend leuk.

Waar ik wel aan moet wennen, wat ik echt nog nooit heb gehad hier, is de rust, het niets moeten doen. Toen we thuis waren in Nederland was ik de weken voor we op vakantie waren alleen maar druk bezig met het voorwerken van video’s en artikelen voor op vakantie. En nu valt dat allemaal in eens weg.
Het is raar om opeens alle tijd te hebben maar niet te hoeven werken, of iets te moeten doen. Het klinkt misschien raar, maar ik mis het nu al.

Goed, wij gaan nog even de boel schoonmaken hier, en dan genieten van het weer en de vrijheid.

Ik wilde even laten weten dat het dus goed met me gaat en dat ik het naar mijn zin heb. Net zoals 10 jaar geleden.

You might also like