dinsdag 17 september 2013

Wat word ik later?



"Ik word later prinses" Zegt het ene meisje tegen de ander. "Ik ook, of juf" Zegt een meisje dat haar koekje op eet.
De standaard gesprekken van kinderen rond de 5 jaar.
Wat willen we worden? Wat wil je later gaan doen? Wat zijn je doelen? Vragen waar iedereen zich wel vaker mee bezig houd. Misschien niet direct, maar toch ben je bezig met je toekomst. Je zit op school, denkt na over vervolg opleidingen en zoekt een bijbaantje om geld te verdienen en een deel te sparen.
Toch moet je met een vervolg opleiding ook gaan nadenken over wat je later wilt doen. Het klinkt vrij eenvoudig, maar dat is het helaas niet voor iedereen.








De een weet het al sinds de basisschool, en is daar niet meer van af te slaan. De ander wisselt nog tot het laatste mogelijke moment van opleiding en weet eigenlijk nog steeds niet wat hij of zij moet gaat doen.
Het is ook moeilijk. Er zijn ontzettend veel opleidingen, beroepen en noem maar op. En jij moet daar zomaar even uit kiezen om de rest van je leven te gaan doen, tenminste, dat is wel de bedoeling.

Ik zelf had altijd in gedachten dat ik juf zou worden, op de basisschool in groep 3, 4 of 5. Jaren lang hield ik dit vol. Tot dat ik in de eerste klas begon aan een binnenschoolse vooropleiding van de dans academie. 
Mijn idee van juf worden werd gecombineerd met een twist van dans. Ik wilde dans juf worden, of in ieder geval erbij doen.
Grappig dat ik dat nu eigenlijk al doe, ik heb een klein bijbaantje als dansjuf, en ik vind het heerlijk om te doen. 
Toch was dit al snel niet meer mijn doel. Het schoolwerk (ik deed toen nog Havo), werd te veel in combinatie met het dansen, en ik kreeg lichamelijk last. Een hele tijd wist ik niet meer wat ik wilde worden.

Toen begon ik een website, zo maar uit het niets. Ik vond het altijd al leuk om te schrijven, en ik hield van foto's maken en van beauty. De switch was snel gemaakt, ik kreeg er zoveel plezier in dat ik een blog begon. Inspiredbybeauty.
Steeds meer werk ging er in zitten en ik ben er nog steeds ontzettend lang en veel mee bezig. Bloggen is eigenlijk zo'n groot deel van mijn leven geworden, en ik vond het zo leuk dat ik het zeker wist. Ik wil zoiets later ook gaan doen. In ieder geval iets in de richting van schrijven, dingen organiseren, fotograferen, de lay out van sites of tijdschriften etc.


Ik weet helemaal wat ik wil, tot de opleiding aan toe. De laatste tijd zit ik wel wat te twijfelen tussen twee opleidingen, maar dat is lang niet zo erg als dat je nog helemaal geen idee hebt.

Zelf zou ik vooral veel dingen opzoeken. Kijk naar je hobby's, wat vind je leuk om te doen? Of kijk naar school vakken, welke spreken je meer aan dan andere?
Kijk op internet of er gratis beroepen testen zijn die je kunt doen of vraag het via school. Veel scholen regelen een beroepen test voor mensen die het nog niet helemaal weten in hun laatste jaar.

Ga naar open dagen van scholen, en mijn grootste tip: Praat zo veel mogelijk met leerlingen van die school. Natuurlijk kunnen docenten en andere mensen je veel vertellen, maar wie kan er nou beter uitleggen wat je in die opleiding doet en wat je er uiteindelijk mee kan dan de mensen die die opleiding doen?

Veel scholen organiseren avonden waar er verschillende vervolg opleidingen komen om je meer te vertellen welke opleidingen ze hebben en op die manier kun je al wat gerichter kiezen.
Nogmaals, er is ontzettend veel. Hou je van werken met kinderen? Oke, je weet iets, maar eigenlijk ook weer niets. Wat wil je dan met kinderen doen? Wil je ze begeleiden, ze helpen met problemen, wil je in de medische kant iets doen met kinderen? Of juist meer als juf? Er zijn zoveel categorieën waar je alle beroepen in kan verdelen, dat je bijna gek wordt.

Tel tot tien, rustig aan, je kunt dit. Zorg eerst maar dat je je middelbare school afmaakt. Zeker tot je voor examen jaar. Daarna moet je wel echt gaan kijken wat je wilt, maar als je het eerder weet is dat natuurlijk helemaal prima.
Zit je nu wel in je laatste jaar? Ik wens je ontzettend veel succes, met je examen en met het zoeken naar een juiste opleiding voor jou. Ik hoor heel graag wat jij hierna wilt doen!

Rustig aan, het jaar is nog maar net begonnen, al moet ik zeggen, het jaar vliegt voor bij als je in je laatste jaar zit!

Photobucket

You might also like