maandag 9 februari 2015

Sara's column ' vriendschap




Bron quote: www.weheartit.com 

Hi, het is weer maandagochtend en dat betekent een nieuw inner beauty artikel van mij. Ik hoop dat de vorige artikelen jullie goed bevielen. Vandaag ga ik het hebben over vriendschap. Mijn eigen blog kan je vinden op www.saravanhees.weebly.com Neem even een kijkje, als je dat leuk zou vinden ;) Alvast bedankt!

Wat is vriendschap nou eigenlijk? Dit een typisch zo'n vraag dat voor iedereen op een andere manier te beantwoorden is, want iedere vriendschap zit anders in elkaar. Zo heb je de vriendin waarmee je heel veel lol maakt, de vriendin waarmee je álles kan delen, en heel goed mee kan praten, maar je hebt ook de vriendin waar je gezellig mee kan praten maar meer ook niet. Wanneer kan je iemand nou een vriendin noemen? 


Bij de een is het wat natuurlijker aangelegd dan bij de ander; vriendschappen aanleggen. Want, hoe gaat dat nou? Als je heel verlegen bent zul je wat meer moeite hebben om nieuwe mensen te leren kennen en een nieuwe vriendschap op te bouwen met iemand. Ik weet dat veel meisjes hier last van hebben, en hier heb ik zelf ook last van gehad. Je bent bang dat je raar word gevonden door mensen, en dat je in plaats van een vriendschap aanlegt, het tegenover gestelde gebeurt; je word gepest. Waarom hebben wij deze gedachtes? Want het is helemaal nergens voor nodig. Wat ik zelf een keer tegen mezelf heb gezegd is 'Hoe kijk ik naar iemand die met mij contact probeert te zoeken? ' mijn antwoord was 'Ontzettend leuk!' Waarom zou ik diegene raar vinden? De ander zou zo ook echt niet tegen jou op kijken. Deze vraag geldt niet alleen voor vriendschap, maar voor nog veel meer dingen. Dingen waarvan je bang bent dat anderen het alleen maar stom zouden vinden vraag ik aan mezelf 'Hoe zou ik het vinden als een ander dit zou doen? ' Waarom zouden anderen het bij jouw wél stom vinden, en bij andere niet? Deze vraag heeft mij heel lang geholpen met heel veel dingen, en ben ik zelfs helemaal niet zo verlegen meer. 

Wat houdt vriendschap dus nou eigenlijk in? Wanneer kan je iemand een vriendin noemen? Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat iemand een goede vriendin is als je er lol mee kan hebben én goed mee kan praten, ook over persoonlijke dingen. Als je dit beide met die persoon goed kan doen, noem ik diegene een vriendin. Je kan eerlijk zijn naar die persoon toe, en diegene is dat ook naar jou toe. Je hoeft je niet te schamen bij die persoon, en die persoon zou jou nóóit zwart maken bij andere mensen. Die persoon zou nooit over grote dingen tegen jou liegen, en nooit achter jou rug om over jou roddelen. 

Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat ik een goede vriendin ben verloren omdat diegene dingen deed die ik niet accepteerde, en ik vond niet dat dit onder een 'vriendschap' hoorde. Ik heb ooit een vriendin gehad die veel achter mijn rug om roddelden, en heel veel loog over onderwerpen die mij gevoelig lagen. Liegen over ernstige ziektes die diegene niet had, wat mij heel veel pijn heeft gedaan. Ik heb besloten om deze vriendschap op te zeggen, dit wilde ik zelf. Want, iedereen heeft zijn grenzen en liegen over bepaalde ziektes gaat over mijn grens heen. Het is natuurlijk jammer dat je soms een vriendschap moet opzeggen, maar ik heb liever een paar échte vrienden dan vele nep vrienden. Hier moet je ook bij nadenken bij jezelf. Wat zijn jouw grenzen? Als je regelmatig merkt dat een vriendin over jou grenzen heengaat, moet je eens nadenken of het deze vriendschap ook echt waard is. Word je nog gelukkig als je bij diegene bent? Soms kan het moeilijk zijn te accepteren om een vriendschap op te zeggen, maar hier heb je recht op als diegene over je grenzen heengaat. Vertel aan die persoon waarom je dit zo erg vind, en waarom je hierom besluit geen vriendinnen meer te zijn. Met een vriendin hoor je dingen uit te praten, maar als dit niks oplevert moet je goed nadenken of je hiermee verder wilt. 

Wat houdt voor jou een vriendschap in?
Love, Sara


You might also like