maandag 12 januari 2015

Sara's column 'je niet goed voelen' innerbeauty


Je niet goed voelen 

Hi, ik ben de nieuwe columniste van inspiredbybeauty. Om de week op maandag kan je een artikel van mij online verwachten op inspiredbybeauty. Voordat ik met heel veel plezier ga beginnen met artikelen schrijven, stel ik mij graag even voor. Ik ben Sara van Hees, een meisje van zestien jaar dat momenteel in haar examenjaar van het vmbo zit. Mijn grote passie is altijd al schrijven geweest. Vroeger schreef ik vaak korte verhalen en maakte ik vaak eigen pagina’s op het internet. Momenteel blog ik heel graag, en doe dit sinds kort op een eigen website www.saravanhees.weebly.com Later wil ik heel graag doorstromen naar havo die je in twee jaar af kan maken, en daarna is mijn grote droom een opleiding Journalistiek te volgen op het hbo in Amsterdam. Om de week op maandag kan je een innerbeauty artikel van mij verwachten. Denk aan vriendschappen, problemen oplossen en school. Ik hoop dat jullie heel veel plezier zullen hebben in mijn column, en er wat voor jezelf kan uithalen. Heel veel liefs, Sara 

Je krijgt wel eens de standaard vraag vans mensen ’hoe gaat het met je?’ Diegene verwacht dan dat je ’goed’ zegt, en dat is ook het antwoord wat je altijd geeft, maar gaat het wel echt goed met je? Als je in de puberteit komt te zitten, maak je altijd wel een dipje mee. Meestal is dat bij de een wat heftiger dan bij de ander, maar ieder mens krijgt er mee te maken. Hoe ga je daar precies mee om? 


Vroeger, konden wij meisjes altijd onszelf zijn. We dachten nooit ’hoe zou dit overkomen op andere?’ We deden precies wat we wilde doen, en waren onze ware ik. Toen ik vroeger klein was, deed ik de gekste dingen. Ik dacht er nooit aan wat andere van me vonden, ik vond het leuk om te doen en daar ging het om. Jammer genoeg, kon dit op de middelbare school niet. Op de middelbare school begin je in de puberteit te komen, en voelen we ons heel onzeker. We kunnen onszelf niet accepteren. We willen leuk gevonden worden, en je ware ik zoals je vroeger was, is op de middelbare school niet leuk genoeg. Naar mate we ouder worden, krijg je te maken met minder leuke dingen in het leven. Voor iedereen zijn die dingen anders, maar iedereen krijgt te maken met de minder leuke kant van het leven. We willen die dingen niet meemaken, maar het gebeurt toch. Meestal krijgen meisjes van onze leeftijd door deze redenen een dipje. Door een gebeurtenis in het leven, wat minder leuk is. Of door onzekerheid, dat kan soms zoveel invloed hebben op je leven. 
Ook ik heb dingen meegemaakt wat minder leuk was, en ik regelmatig nog aan terugdenk. Wat ik zelf altijd tegen mezelf zeg is ’niemand zijn leven is perfect, en dit is een van de redenen waarom mijn leven niet perfect is. ’ Deze kwam ooit bij me op, en het heeft me zoveel geholpen. Ik leerde dingen los te laten. Tuurlijk, wees twee dagen boos en verdrietig, maar laat het daarna ook los. ’je kan twee dingen doen; je kan het loslaten en verder gaan met je leven of, het voor altijd bij je dragen en een stop zetten in je leven. ’ 
Echt waar, het allerbelangrijkste is niet in je eigen verdriet te blijven hangen, want je hebt er niks aan. 

Iedereen is onzeker, maar in de puberteit is dat meestal wat heftiger dan normaal. Toen ik tussen de dertien en vijftien was, was ik heel onzeker over mezelf. Mijn onzekerheid ging voor al over de buitenkant. Ik vond mezelf lelijk, en dacht dat andere me ook lelijk vonden. Telkens als iemand iets tegen me zei wat negatief was, trok ik me dat heel erg aan. Al was het iets heel kleins. Als iemand iets positiefs tegen me zei, vergat ik dat de volgende dag weer. Ik merkte de jaren ik ouder werd, dit steeds minder is geworden en ik mezelf heb kunnen accepteren. Nu ik terugkijk op de jaren wanneer ik zo onzeker was, ben ik zo ontzettend gegroeid. Ik ben een aantal keer gescout als model, en werk nu aan mijn eigen blog. Ik ben blij met mezelf geworden, en iedereen moet dit kunnen zijn. Ik ben trots op mezelf, dat ik zo gegroeid ben. Hoe moeilijk het ook is, het word altijd beter. Probeer je lijden los te laten, en ga verder met je leven. Blijf niet zitten in je moeilijke tijden, maar maak mooie tijden. Doe de dingen die jij leuk vind. Want alleen jij, kan ervoor zorgen dat jou leven zich afspeelt zoals jij het wil. Jij bent de hoofdpersoon in je eigen boek, en je kan zelf het boek schrijven. 

Het hele proces uit je dipje te komen is moeilijker dan het lijkt. Dingen loslaten is moeilijk. Bij ieder mens helpen andere dingen. Bij mij helpt het altijd om erover te schrijven, zo kan ik de dingen goed op een rijtje zetten en kom ik erachter waarom ik alles eigenlijk zo erg vind. Je leert jezelf veel beter kennen, echt het proberen waard. Als ik problemen heb met een bepaald persoon, schrijf ik meestal een brief naar diegene. Ik stuur die brief dan ook niet altijd naar die persoon, jezelf kan het ook zoveel helpen. Als je niet zo van het schrijven bent, helpt praten ook heel goed. Ik weet dat er zoveel mensen zijn die niet over hun gevoelens willen praten, maar het lucht zoveel op. Stel, dat je zover in een dipje zit dat het eigenlijk een depressie is, zou ik zelf aanraden professionele hulp in te schakelen. Je bent niet gek, als je bij een therapeut zit. Het is integendeel juist heel dapper van je, dat je hulp accepteert. 

Love, 
Sara

You might also like