maandag 11 augustus 2014

Julia's Column - Schrijftips


Half huilend zat ze met de handen in het haar. Het idee was er, er was geen gebrek aan een passie, alleen ontbraken de woorden. Al uren keek ze naar haar beeldscherm zonder resultaat. Het leek alsof iemand een gat in haar hoofd had geboord en er steeds meer woorden uit stroomden. Ze probeerde alsmaar haar ideeën op papier te krijgen, maar het enige woord dat in haar hoofd opkwam was ‘deadline’. De deadline moest gehaald worden, anders liet ze haar lezers nog een dag zonder artikel zitten. De afgelopen dagen had ze doorgebracht achter de laptop op haar kleine zolderkamertje, dat in deze wintermaanden veel weg had van een vrieskist. Haar vingers speelden met muntje dat uit haar portemonnee was gerold. Nerveus gleed haar vinger langs het metaal totdat ze wakkerschrok uit haar gedachten. Waar was ze mee bezig? Er moest geschreven worden!

 





Als lezers van een blog, zullen er vast wel een paar onder jullie zijn die ook zelf met het bloggen zijn begonnen. Natuurlijk is dat super leuk, maar toch kan ik me voorstellen dat het heel wat stress af en toe oplevert. Want wat als je een  dag geen inspiratie hebt? En wat als het idee toch niet zo leuk uitpakt als dat het vooraf leek?

Schrijven is een manier om jezelf te uiten en de problemen die bij je op het hart liggen weg te wuiven. Toch maakt dat het niet minder gemakkelijk. In sommige situaties is het nou eenmaal heel erg moeilijk om de goede woorden te vinden. Zelf schrijf ik al een hele tijd, maar dat betekent niet dat ik nooit te maken krijg met een writersblock. In dit artikel geef ik jullie mijn schrijftips. Hiermee wil ik niet de indruk wekken dat ik mezelf als een professional beschouw, maar in de afgelopen jaren heb ik een aantal dingen opgepikt, die mij echt hebben geholpen en ik hoop dat het jullie ook helpt.

Schrijf met plezier
Ten eerste, schrijf omdat je het leuk vindt. Dit hebben jullie natuurlijk al miljoenen keren gehoord, maar het maakt echt een enorm verschil. Wanneer jij met plezier schrijft is dat absoluut te zien aan het artikel.  Je hoeft uiteraard niet ieder moment van de dag zin te hebben om te schrijven, maar denk eens goed na. Mis je het als je het een lange tijd niet gedaan hebt?

Nederlandse  taal
Het tweede punt dat voor mij heel belangrijk is, denk aan spelling, grammatica en interpunctie. Zo nu en dan maakt een  spelfoutje niet uit en kunnen mensen ook wel een misplaatste dt slikken, maar wanneer de lezer haast verdrinkt in de spelfouten, zal hij of zij dit niet waarderen. Wissel lange en korte zinnen ook af. Blogposts moeten wel een beetje luchtig zijn om te lezen. Daarnaast is een afwisselende woordkeuze ook heel belangrijk. Hiervoor kan je www.synoniemen.net raadplegen. Daar typ je een woord in, waarna de zoekmachine zoekt naar woorden met eenzelfde betekenis.

Inspiratie buiten de deur
Geen inspiratie hebben is geen ramp, maar waar doe je die dan wel op? Op je kamer verstopt achter je computer? Absoluut niet! Ga de wijde wereld; bel een vriendin en vraag of zij mee op stap wil gaan. Misschien kom je op straat wel een vrouw tegen waar je je frustratie over kwijt kan in een artikel. Of misschien koop je iets ontzettend leuks dat je die middag nog kan reviewen. Een idee is er niet zomaar, maar een kleine, simpele gebeurtenis kan er wel voor zorgen!

Maak een planning
Bedenk, voordat je begint met schrijven, waarover je wilt schrijven en hoe de indeling moet zijn. Schrijf bijvoorbeeld een paar punten op die je in het artikel vermeld wil hebben. Voordat ik begon met het schrijven van dit artikel heb ik bijvoorbeeld eerst al mijn tips opgeschreven. Dit zorgt voor rust tijdens het schrijven en een goed overzicht.
 
Heb geduld
Zoals het oude spreekwoord zegt, Rome is niet in één dag gebouwd, dus laat de moed je niet in de schoenen zakken als de tekst niet in één keer niet zo goed is als jij wilt. En zeg nou eens zelf; won Epke goud door naar een rekstok te kijken? Componeerde Mozart zijn hele symfonie zonder ook maar één noot gespeeld te hebben? Nee, dus heb geduld en oefen veel. Je zult merken dat het in de loop der tijd steeds beter wordt!
 
Vergelijk jezelf niet met anderen
Ik merk aan mezelf dat ik al gauw een beetje down ben als ik mezelf vergelijk met andere schrijvers. Probeer dus niet als je naar het werk van anderen kijkt, voor jezelf op te noemen wat zij wel hebben en jij niet. Bekijk het vanuit een positieve blik. Wat kan je van hen leren? Hebben ze een woord gebruikt dat je nog niet kende of staat er een spreekwoord in de tekst dat je zelf ook nog denkt te kunnen gebruiken? Schrijf het op! Je kunt ontzettend veel leren van anderen en daarbij hoef je niet jezelf naar beneden te halen!

Neem de tijd
Een artikel vijf minuten voor lancering typen, hell no. De kans is groot dat je onnodig veel fouten maakt en dat je achteraf niet al je inspiratie in het artikel hebt kunnen verwerken. Wanneer je ruim de tijd voor het artikel neemt, heb je nog tijd om een dag later eventuele fouten te verbeteren en kleine aanpassinkjes te maken. Nog even een frisse blik op het artikel werpen kan nooit kwaad en ik kan je daarbij garanderen dat het resultaat beter wordt.

Blijf leren
Onthoud, je bent nooit uitgeleerd! Er is vast nog wel een woord dat je niet kende of een schrijfstijl die je nog nooit toegepast hebt. Denk niet dat je er na het schrijven van een paar artikels bent. De interesses van de lezers veranderen namelijk ook, waardoor jouw schrijfstijl daarin mee moet groeien. Zelfs literatuurschrijvers zullen zichzelf zo nu en dan betrappen op een foutje dat ze al jarenlang maakten en zullen hun schrijfstijl ook up to date moeten houden.

Zo, dan waren dit mijn schrijftips! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en er ook wat aan hebben gehad. Zelf sta ik ook altijd open voor tips, dus als er iets dat jij mensen zou adviseren, laat het dan weten in de comments! Zo kan iedereen uitgroeien tot een natuurtalent.

Lots of love,
Julia

You might also like