woensdag 10 juli 2013

Be yourself, be weird!

I like you, you're weird. | via Tumblr

De meningen van anderen, hoe anderen denken, wat zullen anderen ervan vinden? Het is belangrijk, voor veel van ons, dat de meningen van anderen positief zijn. We laten dingen omdat mensen ze raar vinden. We kopen dat kledingstuk niet omdat het eigenlijk niet kan volgens sommige mensen. We passen ons aan omdat andere mensen dat ook doen.
Waarom? Waarom moet altijd alles oke zijn bij iedereen? Als jij het zelf leuk vind, waarom niet?


Vaak krijg ik de vraag, 'Vond je het niet eng om video's te gaan maken op Youtube?' of, 'Was je niet bang voor nare reacties?'. Toen ik deze vraag voor het eerst kreeg begon ik na te denken, ik heb mezelf die vraag nog nooit zo gesteld. Ik was er niet mee bezig, echt totaal niet gewoon. Ik vond het raar, waarom zou ik iets niet doen wat ik heel graag wil doen? Waarom zou ik mij tegen laten houden door anderen? Waarom zou ik daar überhaupt over na denken? Denken andere mensen wel zo? Doen zij dat wel? Heel veel vragen gingen door mijn hoofd, en wist meteen dat ik hier ooit iets over wilde zeggen in een blogpost en het met jullie wilde delen, dit was nu denk ik al zo'n 2 jaar geleden, en vandaag is de dag.

Aan de ene kant begrijp ik de vraag, veel mensen, en ook ik, zijn vaak ontzettend onzeker, over wat ze doen, hoe ze er uit zien etc. De een denkt over dit soort dingen ontzettend veel na, en zit er echt mee. De ander, heeft het niet eens door en doet waar hij of zij zin in heeft. Maar ik geloof, dat wij allemaal wel eens zo'n moment hebben gehad waarin je twijfelt, moet ik dit wel doen? Is het niet raar dat ik dit doe?

 stay weird. | via Facebook

Om even bij het voorbeeld van Youtube filmpjes maken te blijven, om maar aan te geven hoe verschillend iedereen is. Tegenwoordig word het al groter, maar nog is het vaak raar als je verteld dat je in je vrije tijd filmpjes maakt en op Youtube zet. Veel meiden worden make-up tutjes genoemd omdat ze laten zien hoe ze hun make-up doen. Dat is raar.

Maar wat is raar eigenlijk? Ik bedoel, wie maakt uit dat iets raar is? We hebben het er samen naar gebracht, dat weet ik, maar waarom zou je raar zijn als je net even anders ben als anderen?
Iedereen is anders, iedereen heeft zijn kanten die zich onderscheiden van de rest. Ook de mensen die zeggen jou raar vinden.

Maar wacht, zodra ze horen dat je er serieus geld mee kan verdienen is het opeens cool en interessant, dan ben je te gek en willen ze alles over je weten. Ze weten dat ze fout zitten, en zeggen snel een 'Sorry' of 'Ik bedoelde het niet zo'.

Je zelf zijn, doe jij dat? Kan jij dat? Of denk je bij alles wat je doet na over wat anderen ervan vinden?
Ik zelf ben mezelf, tenminste, dat denk ik. Dat hoop ik. Soms heb je het niet meer door, omdat je zo gevormd en gekneden bent door de druk van wat anderen denken. Of wat JIJ denkt dat anderen denken.
Vroeger ben ik veel gepest, en dat heeft mij gemaakt tot wie ik ben. Niet om zielig te doen, maar ik wil zeggen dat ik ben in gaan zien hoe veel invloed iemand op je leven kan hebben. En dat jij zelf daar niet snel wat aan doet.
Ik heb een tijd gehad dat ik de dingen echt ging geloven die naar mij werden geroepen, en ik denk, dat heel veel mensen dit hebben of hebben gehad. 
Maar na een hele tijd, ben ik sterker geworden en ben ik echt goed veranderd. Het boeit me niet meer wat andere denken. Zodra het negatief is blok ik het gewoon, ik zeg luchtig 'Oke' en ga weer verder waar ik gebleven ben. Niemand kan mij meer wat maken. En natuurlijk denk ik ook wel eens terug over wat er gezegd werd, die stomme opmerking, maar ik ga verder, en dat zou iedereen moeten doen.




All summer long | via Tumblr


Ik vond dat ik wel eens een wat serieuzer artikel kon maken, wat vinden jullie? Ik hoop dat ik jullie op deze manier aan het denken heb gezet en dat jullie hier wat aan hebben. Jij bent jij, je bent niet anders dan de rest, we leven allemaal op de zelfde wereld, alleen zijn we allemaal verschillend, en uniek, en leven we verschillende levens, doen ver verschillende dingen en vinden we andere dingen leuk dan anderen. En dat is maar goed ook.

Be yourself, be weird!




Photobucket

You might also like