donderdag 24 mei 2012

No buy, hoe houd ik het vol??

6241519654_684216ee03_z_large
Zoals jullie weten ben ik aan het sparen voor een nieuwe camera, en om dat wat sneller te laten gaan houd ik een no buy. Wat is dat precies?
Een no buy is eigenlijk heel simpel, ik probeer zo weinig mogelijk te kopen (lees: eigenlijk helemaal niets) behalve dingen die echt, echt nodig zijn.
Vaak doen mensen dit samen met een 10 pan project, ik ga dit persoonlijk niet doen, want ik weet dat ik me daar niet aan kan houden.
Ik ga vandaag een beetje vertellen hoe ik het vol houd en geef jullie wat tips.

Tumblr_m0qkqhtbo51r08qs8o1_500_large

Eigenlijk is het best wel lekker om te zien dat al je geld dat binnenkomt niet gelijk er uit gaat, en gelijk op de grote berg gaat. Het gevoel dat je die verleidelijke winkel langs bent gelopen en dat je geen bonnetjes in je tas vind.
Ja, een no buy kan heerlijk zijn, maar ook frustrerend, geloof me. Je ziet net je mascara of foundation in de korting, maar toch is hij nog 13 euro, en ja, het is misschien 4 euro goedkoper, het blijft veel geld!
Je kan het kopen, en zeggen, dan hoef ik hem later niet voor nog meer geld te kopen, of je laat hem liggen en zegt dat het nu nog niet nodig is.
Moeilijk, moeilijk, wat zou jij doen?

Ik ga jullie wat tips geven om een no buy vol te houden, en geloof me, je bent je zelf aan het eind van je no buy echt dankbaar!
Vaak is het na die tijd dat je ook veel beter met geld omgaat, je doet niet alles meteen in je mandje maar kijkt of je het echt nodig hebt of echt graag wilt.
Img_0316-1024x768_large
1. Vermeid die winkels!
Als je die winkels niet in gaat, waar je eigenlijk niets te zoeken hebt of niets moet hebben, kan je ook niets kopen. Denk na voordat je de deur binnen stapt, wat moet ik hier kopen? Heb ik iets echt nodig? Of wil je alleen even naar die nieuwe collectie kijken? Vaak is het zo dat als je toch even gaat kijken, je ongemerkt toch wat koopt. Terwijl je hebt gezegd tegen je zelf dat je alleen even ging kijken, ja, je moet echt even streng zijn tegen je zelf.
559280_275874522495488_169515746464700_628791_281986323_n_large
2. Alleen cadeautjes!
Stel je vriendin is bijna jarig, en je wilt natuurlijk een cadeautje kopen. Ga niet te overdreven doen door een duur pakket bij elkaar te zoeken. Natuurlijk is dat heel erg leuk, maar ja kan dat eigenlijk niet uitgeven!
Geen ja maar, gewoon nee! Kies andere leuke goedkopere dingetjes uit, (lang leve low budget essence en Catrice!) en stel daar je eigen set mee samen.
DIY is ook erg leuk om te geven, en word erg gewaardeerd!
Dsc06531_large_large
3. Kleding is niet altijd nodig, toch?
Wij meiden houden er van om kleding te kopen, het komt altijd wel van pas, niet waar?
Maar in een no buy is dit eigenlijk niet goed, kijk eens in je kast en wie weet wat je daar allemaal tegenkomt!
Laatst ruimde ik mijn kast op en zag allerlei leuke dingen die ik eigenlijk een beetje was vergeten, shame on me, i know...
Het zelfde geld voor schoenen, koop het alleen als je echt bijna niet meer kan lopen op die oude gympies, en niet omdat je er wel een paar bij kan hebben.
Less-is-more-gotham_large
4. Wees tevreden met wat je hebt!
Je wilt altijd maar meer, meer, meer, en dat is logisch, want dat heb ik zelf ook. Die nieuwe oogschaduw van die LE collectie, dat jurkje in de sale, etc.
Maar kijk ook eens naar wat je hebt, kijk in je stash wat je daar allemaal nog hebt liggen, en wie weet kom je allemaal dingen tegen die eigenlijk een beetje lagen te stoffen.
Maak de producten op die je niet meer zo veel gebruikte omdat je steeds een nieuwe kocht, etc.
Tumblr_lzn628an8h1r2r6kc_large
5. Onthoud waar je het voor doet.
Die laptop, reis naar spanje, mobiel, camera, wat het ook is, blijf onthouden waar je het voor doet!
JIJ wilt hier voor sparen, JIJ wilt een no buy houden, je doet het voor je zelf, en niet voor een ander!

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad, en dat jullie het leuk vonden.
Ik spaar nog even door, en blijf zolang in een no buy tot ik al het geld heb. Want he, zo erg is het nou ook weer niet, toch?

Heb jij wel eens een no buy gedaan?





Photobucket

You might also like